Functie vervalt: transitievergoeding?
De functie van een kwaliteitsmanager in ploegendienst komt te vervallen....
Werknemers van een bedrijf klagen erover dat de werkgever het salaris sinds januari 2020 stelselmatig twee dagen te laat betaalt. Een werknemer met een salaris van € 2.293,18 per vier weken start via de vakbond een procedure om tijdige betaling af te dwingen. Hij claimt de wettelijke verhoging, berekend op € 3.439,77, over zijn totale loon over 2020, dat immers allemaal te laat is betaald.
Wettelijke verhoging
De werkgever is verplicht het in geld naar tijdruimte vastgestelde loon te voldoen telkens na afloop van het tijdvak waarover het loon op grond van de overeenkomst moet worden berekend. Het loon dient uiterlijk de derde werkdag na het aflopen van de betalingstermijn te zijn voldaan.
De wettelijke verhoging bedraagt voor de vierde tot en met de achtste werkdag vijf procent per dag en voor elke volgende werkdag één procent, met dien verstande dat de verhoging in geen geval de helft van het verschuldigde te boven gaat.
Uitspraak rechter
De rechter wijst de claim van de werknemer volledig toe, verhoogd met wettelijke rente, buitengerechtelijke incassokosten en proceskosten.
Let op: De wet kent een forse wettelijke verhoging die de werknemer van de werkgever kan claimen als het salaris te laat wordt betaald. De verhoging kan oplopen tot 50% van het salaris dat wel is betaald, maar te laat.